Constellation |
Aida bella |
Przewodnicy turystyczni w Trójmieście władający jakimś językiem obcym mają okazję obsługiwać turystów przybywających statkami pasażerskimi, tzw. "cruiserami".
Aida bella 2009 |
W Gdyni powstała tzw. Aleja statków pasażerskich na końcu Mola Południowego, czyli w okolicy pomnika Josepha Conrada Korzeniowskiego. Dumnie to wygląda, ale dziwnie skąpo przekłada się na ilość tych cruiserów w porcie ostatnimi laty w sezonie letnim. Zeszłoroczny sezon był wyjątkowy, ponieważ krążyły dwie Aidy a każda z nich zawija do Gdyni co 10 dni.
AidaLuna 2009 |
Prawie wszyscy pamiętają o tragedii pasażerów i beztrosce włoskiego kapitana, który wprowadził statek Costa Concordia na skały u wybrzeży Włoch. Już w 2009 roku przypływały do Gdyni dwie: Costa Marina i Costa Magica. Są to jedne z tych statków, które witane są na kei przez "balety", czyli Pstrong Orkiestra z panienkami udającymi cheerleaders. Sama orkiestra skądinąd jest bardzo dobra!
Costa Marina 2009 |
W tym roku przypłynęła parę razy Costa Pacifica. Nie wiem, czy we Włoszech mają specjalne szkolenie dla kapitanów tych statków, ale Pacifica ma też poharataną burtę i załataną :)
Łaty naspawane na wgniecenia |
Witany przez balety |
Parę lat temu przychodziły regularnie co tydzień statki z serii Princess. Ok. 4000 pasażerów na raz, najczęściej Amerykanie. W tym roku Crown Princess zawitała 3 razy .....
Star Princess przy kei Nabrzeża Francuskiego |
Princess wchodzi |
Autokary pod burtą |
Rzeczywistość jest całkiem inna.
Otóż ciągle słyszę o wspieraniu przedsiębiorczości w Gdyni. Najwyraźniej jednak nie w tej branży.
Tu jest porównanie ilości statków w sezonie letnim w różnych portach Bałtyku, do których zawijają statki z pasażerami.
Zestawienia dotyczą roku 2013.
Tallinn – ilość zawinięć: 330
Rostock:
87 ships calling will change all or some of their passengers in Warnemünde and 110 vessels will send passengers on day trips to Rostock, the holiday region of Mecklenburg-Vorpommern or to Berlin. Apart from the first ever five-pack of cruise liners at the port of Rostock there are five quadruple and 17 triple port calls of holiday liners in the shipping list for 2013. On Hansesail Saturday, 10 August, AIDAmar, Costa Fortuna and Star Flyer will berth at the passenger quay while Artania and Ocean Majesty will berth at the overseas port.
Apart from AIDAmar and AIDAbella (21 port calls each), the most frequent guests in the Baltic Sea resort of Rostock will be Norwegian Star (15), Costa Fortuna (15), Emerald Princess (11) and Empress (10). 15 ships of the 197 calling here next year will have to moor at the overseas port since all berths in Warnemünde will be busy.
Kopenhaga:
Sztokholm:
Helsinki:
International cruise ships
Nearly 300 cruise ships and up to 360 000 cruise passengers visit Helsinki yearly, adding life and colour to the city life.
Gdynia- ilość zawinięć: 65
Tak więc, gadanie o kryzysie to jakieś majaczenie w gorączce, ponieważ statki pływają, ale omijają nasze porty. Firma Baltic Gateway - największy operator statków pasażerskich - od paru lat powtarza, że przyczyną są za wysokie opłaty portowe. W końcu mają kontakty z armatorami i chyba wiedzą lepiej niż "specjaliści" na lądzie.....
A kto ustala ceny?
Ten sam co rozwalił kolej i drogi .....
Rozmawiałam z moją koleżanką - Radną w Gdyni. Przywołałam te rozbieżne ilości zawinięć, na co usłyszałam że jak ja mogę porównywać Gdynię z takimi miastami jak Sztokholm czy Talinn!
- Hm, to znaczy, że Gdynia jest poza jakimiś standardami? Może wie co mówi, skoro uczestniczy w procesach decyzyjnych :)
A dla mnie - co to za Radna, która deprecjonuje własne miasto !!
Nabrzeże Francuskie. Za pasażerską "Artanią" cumują dwa okręty wojenne Japonii. 9.08.2013 |
Przewodnicy, którzy oprowadzają tylko w 1 języku mają najgorzej, szczególnie ci po francusku, bo takich grup jest najmniej. A ci co znają więcej języków też są zatrudniani przez agencję wybiórczo, żeby każdemu dać szansę.
No, ale teraz w Dworcu jest Muzeum Emigracji, więc i tak nie ma o czym mówić...
Mam pretensję do władz Gdyni, że zupełnie olewają sprawę pasażerską. Czy dr praw Wojciech Szczurek na prawdę nie ma argumentów, aby przekonać Warszawkę i Zarząd Portu do dostosowania wysokości opłat do realnego poziomu?
Jak prezydent mi, tak ja prezydentowi ...
Ma mnie z głowy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz